måndag 16 mars 2009

Foderbord

Jag skrev här för några veckor sedan om vinterutfodring. Tänkte följa upp med hur det har gått och hur foderplatserna ser ut.
Det har varit tätt mellan besöken vid dom två foderborden, mest har det varit rådjur och älg av olika storlekar. Borden står så att det är sannolikt samma älgar som rör sig i området medan rådjuren är så pass många och så stationära att dom inte går mellan foderplatserna.

Så här ser foderbordet ut på den ena platsen:




Bordet står bra under en gran som ger skydd mot nederbörd i alla fall så att inte fodret inte surnar. Jag har tagit en (oanvänd) latrintunna av plast som rymmer ca 15 kg havrekross med avtagbort lock. Jag har tagit upp ett par hål i botten så att fodret åker ut i takt med att djuren är där och äter.

Det andra bordet står i en tätning som i sin tur är ute på åkermark. När jag kom dit stötte jag ett par rådjur och den färska spillningen avslöjar närvaron av dom eller ett par kompisar.



Detta med viltvård och utfodring är lika kul som att jaga, det är lite att ge tillbaka det man tar under jakten. Man skapar bättre förutsättningar för djurens överlevnad när dom har det som svårast under vintern.

Ha det bra!

4 kommentarer:

Kvistabo´n. sa...

De är alltid kul å mata de vilda. Ja vist verkar den hundrasen mysig.........

XJAKT sa...

Kanonbra lösning på foderbord.
Om jag får snor jag gärna modellen

Hylsor och Hundar sa...

Sno på du bara.

U.R sa...

Hehe.. Första gången jag hittade hit, men såg idag att jag nästna snott din idé om foderbord för rådjur! :)

Skrev om det i bloggen idag, och insåg att jag omedvetet snott din tank1. :)

Mvh

UR